زمان ارسال :
– طبق بررسی های انجام شده، بهترین زمان برای ارسال پیامک تبلیغاتی، ساعت ۱۰ صبح تا ۱ بعد از ظهر و عصر از ساعت ۴ عصر تا ۷ شباست. در صورتی که پیامک شما قبل از ساعت ۱۰ و صبح زود یا بعد از ساعت ۷ شب ارسال شود، علاوه بر اینکه بازخورد منفی خواهد داشت و بی نتیجه خواهد بود، ذهنیت مخاطب را نیز نسبت به شما و کالا/خدمات تان تغییر میدهد. در مورد اولویت ارسال در طول هفته، توصیه میشود که پیامک تان را درروزهای میانی هفته (شنبه تا چهارشنبه) ارسال کنید. البته ایام تعطیل و روزهای قبل و بعدشان نیز به علت اینکه نیمه تعطیل بودن واحدهای فروش و خلوت بودن خطوط تلفن و موبایل، زمان مناسب تری برای ارسال پیامک و جلب توجه مشتریان است.

شکل ارسال :
حتی الامکان باید سعی شود که پیامک در کوتاه ترین شکل ممکن، به هدفِ تبلیغاتیِ خود دست پیدا کند. باید بتوانید در قالب چند جمله ی ۴ تا ۶ کلمه ای، تمام حرف خود را به مخاطب خود برسانید. از حاشیه پردازی خودداری کنید. مخاطب با خواندن همان چند کلمه ی اولِ پیامک شما، باید متوجه شود کسب و کار شما چیست و قصد دارید چه کالا یا خدماتی را به او بفروشید.


پیامک تان را به هر بانک تلفنی که در دسترس تان قرار دارد نفرستید! بین صنف و زمینه ی فعالیت و نوع کالا/خدمات شما و نیازهای مشتری تان باید ارتباط خاصی وجود داشته باشد. دیده شده است که ساعت ۹ صبح برای آقایانِ همکارِ من، پیامک هایی با موضوع آرایشگاه، سالن اروبیک بانوان، مرکز لاغری، بوتاکس و جراحی های زیبایی و مواردی از این قبیل ارسال شده و برای همکاران خانم، پیامک هایی با عنوان کاشت موی تضمینی، سالن بدنسازی آقایان و …!! با اینکه ماهیتِ این اشتباهات جالب و خنده دار به نظر میرسد، اما این قضیه نشان میدهد که بسیاری از مدیران کسب و کار و مراکز تبلیغات پیامکی، حتی با ابتدایی ترین اصول تبلیغات و بازاریابی پیامکی موفق آشنایی ندارند.

روانشناسیِ اجتماعیِ مردم کشورمان نشان میدهد که به دلیل شرایط خاص اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی حاکم بر جامعه، پیامک هایی که بالحن صمیمانه یا شوخ طبعی و عامیانه تنظیم و ارسال میشوند، بیش از پیامک های خشک و رسمی تأثیرگذارند. تجربه نشان داده است که این لحن تبلیغاتی، بازدهی بیشتری دارند.

استفاده از اعداد :
اگر قرار است در متن پیامک شما، اعداد و ارقامی آورده شوند، سعی کنید این اعداد هم به کوتاهترین شکل ممکن نوشته شوند، و هم در سطر جداگانه ای از متن پیامک تان قرار بگیرند. چرا؟ به این دلیل که در برخی گوشی های تلفن همراه، جای متن و عدد جابجا میشود یا جای رقم های اعداد پس و پیش میشود و این ممکن است باعث درک نادرست از پیام و کاهش تأثیرگذاری آن شود.
توصیه میکنم اگر وب سایت فعال، پُرمحتوی و جذابی ندارید، اصلاً سراغ تبلیغات و بازاریابی پیامکی نروید. چرا؟ همانطور که گفتیم، در ساعات محدودی از شبانه روز میتوانید پیامک ارسال کنید. از سوی دیگر، برای اینکه بتوانید اطلاعات جامع تری از کالا/خدمات تان در اختیار مشتری قرار دهید، نمیتوانید به فضای محدودِ پیامک دلخوش و امیدوار باشید.۱۰۰% ناچارید در انتهای متن پیامک، مشتری را به بازدید از وب سایت خود دعوت کنید. حال بعد از آن پیامکِ پُر آب و تابِ تبلیغاتی، روبرو شدن با وب سایتی بی محتوی و بی روح و خالی از اطلاعات مورد نیاز مخاطب، چندان خوشایند و نتیجه بخش نیست.

ویژگیها :
علاوه بر اینکه در متن پیامک تان از کالا/خدمات خود تعریف و تبلیغ میکنید، به ویژگی های خاص کسب و کارتان که شما را از رقیبان تان متفاوت و متمایز میکند نیز اشاره کنید و یا امتیازاتی را برای مخاطبانی که پیامک تان را پی گیری میکنند در نظر بگیرید، مثل تخفیف ویژه برای کسانی که تا فلان تاریخ فلان مبلغ خرید انجام بدهند یا تا فلان تاریخ، کد اعلام شده را به شماره تلفن اعلام شده پیامک کنند یا اینکه پیامک تان را با معما یا سؤالی تفکربرانگیز یا احتمال برنده شدن در قرعه کشی و برنده شدن فلان جایزه شروع کنید. فقط مراقب باشید که متن پیامک تان را زیاد شلوغ و طولانی نکنید.

قبل از ارسال پیامک به صورت انبوه، بهتر است با توجه به بودجه ی خود، تعداد محدودی پیامک مورد نظر را به دوستان و آشنایان و همکاران ارسال کنید و بازخورد و نتیجه ی آن را ببینید و بررسی کنید. این به شما کمک میکند تا بدانید با صرف هزینه ای که برای پیامک انبوه در نظر گرفته اید، چه تعداد مشتری خواهید داشت و سود خود را تخمین بزنید.

متن پیامک تان را تخصصی نکنید! مخاطبان شما سطح سواد و معلومات متفاوتی دارند. پیامک شما در عین کوتاه و مختصر و مفید بودن، باید از واژگان عمومی و غیرتخصصی تشکیل شود تا برای همه قابل استفاده و قابل درک باشد. اگر میخواهید اطلاعات تخصصی به مخاطبان تان بدهید، بهتر است به صورت تلفنی یا حضوری یا از طریق وب سایت باشد.
سعی کنید در چند جمله ی ابتداییِ متن پیامک تان، حرف های اصلی تان را بزنید! چرا؟ چون صفحه ی گوشی مخاطب شما هرچقدر هم که کوچک باشد، چند جمله ی اول، در همان ابتدا در مقابل چشمان مخاطب نمایان خواهد شد. و مخاطب هرچقدر هم که نسبت به خواندن پیامک شما بی میل باشد، باز هم از روی کنجکاوی، آن چند جمله ی اول پیامک شما را خواهد خواند. پس بهتر است طوری نوشته شود که بیشتر جذابیت و تأثیر را برای مخاطبان شما داشته باشد.

خلاصه کلام: این تصور اشتباه است که فقط باید محصول خوب و با کیفیت داشته باشید و سرمایه گذاری کلانی هم در تبلیغات بکنید و بعد توقع داشته باشید که ۱۰۰% همه چیز همانطوری پیش برود که میخواستید. نه اینطور نیست! امروزه با گسترش روش های پیشرفته ی تبلیغات، بازاریابی و فروش، شاهد رقابت تنگاتنگی در صنایع و کسب و کارهای مختلف هستیم و از این رو لازم است تا با مطالعه در حوزه های متنوع بازاریابی و فروش، و بهره مندی از متخصصان این فن، و آشنایی با اصول و مهارت های این حوزه ها، قدم های محکم تری برای تضمین موفقیت و دستیابی به سود دلخواه خود برداریم.