فوق تخصص روماتولوژی علائم بیماری انگشت‌ماشه‌ای را به صورت قفل کردن و آزادی ناگهانی انگشت دانست و گفت: حرکات تکرار شونده انگشتان دست در تایپ، استفاده افراطی از موبایل یا پیامک موجب این بیماری می‌شود.

محمدمهدی امام در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به پرسش علی از تهران اظهار داشت: انگشت‌ماشه‌ای حالتی است که انگشتان دست در هنگام حرکت یک دفعه گیر می‌کند و به طور ناگهانی با حرکت آزاد می‌شود. علت ایجاد این بیماری به وجود آمدن یک تورم موضعی در داخل تاندون‌های خم‌شونده انگشتان در کف دست است که هنگام عبور از غلاف تاندون، دچار گیر افتادگی می‌شود و با کمی فشار از غلاف رد می‌شوند. در موارد پیشرفته که این تورم بزرگ باشد ممکن است انگشت گیر بیفتد و خم و راست نشود.

فوق تخصص روماتولوژی با بیان این مطلب که بیماری انگشت ماشه‌ای در خانم‌ها بیشتر دیده می‌شود گفت: ممکن است این بیماری با بعضی از بیماری‌ها مثل دیابت، ژن دیابت و بیماری‌های روماتیسمی مثل آرتریت روماتوئید همراهی داشته باشد. علت عمده ایجاد بیماری انگشت‌ماشه‌ای حرکات تکرار شونده انگشتان دست است، مثل تایپ، استفاده افراطی از موبایل یااس ام اس و انجام کارهای دستی مانند مجسمه‌سازی، گُل‌سازی و … که در طولانی مدت به این بیماری منجر می‌شود.

فوق تخصص روماتولوژی علائم این بیماری را به صورت قفل کردن و آزادی ناگهانی انگشت دست دانست و گفت: آزادی ناگهانی انگشت معمولاً با درد و احساس یک صدا در ناحیه تاندون همراه است؛ البته گاهی اوقات درد به بندهای میانی انگشت نیز تیر می‌کشد و با بیماری‌های روماتیسمی اشتباه گرفته می‌شود. بیماری انگشت‌ماشه‌ای بیشتر در انگشت حلقه و انگشت شست شایع است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در موارد خفیف، پرهیز از عوامل به وجود آورنده مثل استفاده غلط و طولانی‌مدت از موبایل و همچنین محدود کردن کارهای دستی می‌تواند کمک‌کننده باشد. گاهی اوقات در صورت صلاحدید پزشک، بی‌حرکتی توسط آتل به مدت چند روز می‌تواند کمک‌کننده باشد.

در موارد پیشرفته تر استفاده از داروهای ضد التهاب و تزریق موضعی ترکیبات کورتون‌دار می‌تواند مؤثر باشد که در صورت عدم پاسخ، اقدامات جراحی برای بیمار در نظر گرفته می‌شود. امروزه روش مناسب‌تر استفاده از آزادسازی از طریق پوست تاندون است که به صورت سرپایی قابل اجراست؛ اما در موارد شدیدتر به جراحی انگشت نیاز می شود.